Monday, 2 March 2015

3.2 Hak Asasi Kanak-Kanak

3.2 Hak Asasi Kanak-Kanak


Mengapa konvensyen ini perlu ?
  • Tidak ada perundangan di dalam beberapa buah negara.
  • Menjamin perkembangan yang sihat untuk kanak-kanak.
  • Kanak-kanak lemah berbanding dengan orang dewasa.
  • Kanak-kanak tidak berhak mengundi dan tiada pengaruh politik dan ekonomi. 
Akta Perlindungan kanak-kanak 1991 - berkaitan dengan pemuliharaan dan perlindungan kanak-kanak.



Rumusan
  • gangguan emosi dalam kalangan murid mungkin berlaku pada peringkat awal perkembangan kanak-kanak dan ada kemungkinan gangguan tersebut akan hilang semasa mereka meningkatkan remaja.
  • Murid yang menghadapi masalah gangguan emosi yang terlalu serius kemungkinan akan mempamerkan pemikiran yang celaru, perasaan bimbang yang keterlaluan serta perlakuan-perlakuan yang pelik. Oleh hal yang demikan , jadi peranan guru untuk membantu mereka.
  • Murid-murid ini perlu mendapat bantuan daripada pihak-pihak tertentu misalnya pakar psikologi dan kaunseling.
  • Hak kanak-kanak perlu dijamin dan dihormati.
  • Hal ini bermakna, kanak-kanak tidak boleh didiskriminasikan dari segi warna kulit, jantina, bahasa , agama, pendapat politik atau lain-lain pendapat, asal usul kebangsaan, kaum atau sosial, harta benda, kecacatan , kelahiran atau lain-lain status kanak-kanak itu atau ibu bapa atau penjaga sahnya.



No comments:

Post a Comment