1.3 Pendemokrasian Pendidikan
Pendemokrasian pendidikan ialah penyediaan peluang yang terbuka untuk setiap orang bagi memperoleh kejayaan pendidikan.
Salah satu cabaran untuk merealisasikan dasar pendemokrasian pendidikan adalah memastikan sistem pendidikan yang berkualiti kepada semua pelajar tanpa mengira latar belakang , status sosioekonomi, lokasi dan etnik selain ekuiti. Penekanan kepada aspek ekuiti dan kualiti serta kecekapan dan keberkesanan pengurusan institusi pendidikan kini akan menjadi kriteria utama kepada kejayaan pendemokrasian pendidikan keseluruhannya ( Kementerian Pelajaran Malaysia,2001)
Semua rakyat Malaysia berpeluang menikmati peluang pendidikan di mana jua mereka berada.
Cabaran pendemokrasian pendidikan ialah infrastruktur yang lengkap dan mencukupi untuk semua pelajar.
Cabaran pendemokrasian pendidikan dari segi bilangan bilik darjah, buku teks dan sedia adanya pusat sumber.
Kesimpulannya,negara yang terdiri daripada rakyat pelbagai budaya memerlukan penstrukturan dan perancangan rapi terhadap sistem pendidikan supaya aspek seperti kualiti guru , bahan kurikulum , kaedah pengajaran , persediaan pelajar , persediaan pelajar, kemudahan asas dan penglibatan masyarakat diambil kira sebagai penyumbang kepada peningkatan kualiti pendidikan.
No comments:
Post a Comment